facebook
Forest na Facebooku

Strona zawiera elementy flashowe. Aby pobrać Adobe Flash Player kliknij tutaj.

L-Karnityna - parwda czy mit?

avocado

Zawiera w swojej cząsteczce jednocześnie grupę aminową i karboksylową, czym spełnia definicje aminokwasu, choć nie jest to aminokwas proteogenny (tworzący białko ustrojowe). Naturalna substancja, która występuje praktycznie tylko w mięsie oraz w ovocu avocado.

Występuje w dwóch postaciach L-Karnityny i D-Karnityny, lecz tylko ta pierwsza jest fizjologicznie czynna. Syntetyzowana w nerkach i wątrobie z lizyny i metioniny w obecności witamin C, B6 oraz Żelaza. Jest również dostarczana w postaci suplementacji.

  • Uważa się ją za czynnik  biorący udział w podwyższaniu stężenia glikogenu w mięśniach, wpływający na metabolizm aminokwasów rozgałęzionych (BCAA- Izoleucyna, leucyna, walina), a także w procesach usuwania kwasu mlekowego.
  • Substancja niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego i mięśni szkieletowych, a także innych tkanek i organów.
  • Niezbędna przy przemianach energetycznych kwasów tłuszczowych, transportuje długołańcuchowe kwasy tłuszczowe przez błonę mitochondrialną gdzie wewnątrz następuje utlenienie tych substratów i zamiana na energię.
  • Stabilizator jonów potasu – pośrednio zatrzymuje wodę w komórkach mięśniowych.
  • Zwiększa pośrednio poziom ciał ketonowych we krwi, te z kolei są pomocne przy długotrwałych wysiłkach. Nie odczuwamy tak silnego zmęczenia i osłabienia.

Ile i jak???

l-karnityna

Osoba ważąca 70 kg. Ma w przybliżeniu 20g L-Karnityny zgromadzonej głównie w mięśniach szkieletowych i sercu (98%), oraz wątrobie i nerkach, 0,5% w pozostałych narządach.

Dla osób prowadzących siedzący tryb życia zaleca się przyjmowanie około 50mg dziennie gdyż wytwarzanie własnej mają na poziomie 1g.

U sportowców zaleca się przyjmowanie od 600-1200 mg na dobę. Większe ilości nie szkodzą organizmowi jednak nie zostają one przyswojone i jest to bardzo nieekonomiczne. Maksymalne stężenie L-Karnityny występuje w osoczu krwi po 2-4 godzin od spożycia.

Powinno się podawać L-Karnitynę w 2-3 dawkach nie przekraczających ok. 500 mg na dobę gdy występuje wysiłek fizyczny, zgodnie z tempem jej wchłaniania. Przy nieaktywnym trybie życia raz dziennie.

Często wzbogacana jest aminokwasami Ornityną i Argininą (aminokwasy te mogą się wzajemnie zmieniać się-jeden w drugi) gdyż uważa się, że te aminokwasy mogą stymulować wydzielanie hormonów odpowiedzialnych za rozpad tkanki tłuszczowej oraz hamujących rozpad białek.

Wyniki eksperymentu z 2009 r. - AWF Warszawa

  • Zwiększa możliwości zawodników do wysiłków z zakresu przemian beztlenowych.
  • Wpływa na zwiększenie wytrzymałości siłowej.
  • W badaniach nie stwierdzono znaczących zmian w proporcjach tkanki tłuszczowej i wody.
  • Badania wskaźników krwi (profil lipidowy, aktywność enzymów oksydacyjnych, poziom syntezy cytoklin) nie wykazało różnic w porównaniu obu grup.  

Wielu autorów do tej pory wykazywało istotny wpływ oddziaływania L-Karnityny na układ immunologiczny.

  • Może wpływać na poprawę zdolności do wysiłków tlenowych, wpływ ten jednak może być pośredni i w ograniczonym zakresie.

Twórcy eksperymentu nie wykluczają, że być może dawka była zbyt niska lub czas suplementacji zbyt krótki aby stwierdzić w 100% iż L-Karnityna nie ma wpływu na redukcję tkanki tłuszczowej, nie wiadomo jakie zachowanie wystąpiłoby przy zmianie treningu na aerobowy - opierający się na przemianach tlenowych.

Oddziaływanie L-Karnityną może być skuteczniejsze, im większe są niedobory w organizmie. Zaobserwowano bowiem znaczące różnice osobnicze na stosowanie tego suplementu.

Wykonanie: AGINUS | Bielański Klub Karate Kyokushin © 2003-2018

Informujemy, iż ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz do celów statystycznych i analizy ruchu. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, to będą one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies.

OK